Catalunya, els toros i el llamàntol Juanito

Foto: El cordobés Montilla disfruta de los toros y luego los prohíbe en el Parlament.

(Traducción al castellano, al final)

Catalunya, els toros i el llamàntol Juanito

Fa pocs dies, vaig dinar al Tritón per motius de feina, i a la taula del costat hi havia un diputat socialista celebrant la propera prohibició dels toros a Catalunya, mentre es cruspia un llamàntol (bogavante) mig viu, cuinat lleugerament al vapor, sense partir, encara movia una miqueta les antenes i potes al plat.

Ningú vol veure com es cuina un llamàntol –s’ha de cuinar viu-, però la gent se’l cruspeix amb una fruïció digne d’estudi antropològic. Heus açí el destí del llamàntol Juanito (per a més inri):  (Avís: aquest vídeo pot ferir la vostra sensibilitat gastronòmica, no l’obriu abans de dinar ni tampoc després):

http://www.youtube.com/watch?v=_p-DZrDYITE&feature=related

A aquest insigne socialista panxacontenta, la defensa dels animals se li enrefot. Com a la majoria de ses senyories. No prohibeixen els toros per un legítim i coherent ideal de defensa animal, sinó moguts per un oportunisme polític ple de mala sang i de tòpics, per una mena de venjança tribal despertaferro.

Prohibint els toros, els nostres polítics de casta volen proscriure tot el que faci olor d’espanyol. Com que el llamàntol fa olor de mar snob, doncs no el prohibeixen pas. Tampoc prohibeixen els botifarrons (morcilles, en diem a Tortosa: budells de porc farcits de carn triturada i sang de l’animal) potser  per que la seva olor deu ser familiar a bona part dels nostres pares de la pàtria.

Si prohibeixen els toros, també haurien de prohibir el llamàntol al vapor, o els botifarrons. I no només això. També prohibir els dromedaris de l’oasi català (com el Millet), les vaques sagrades -que enfonsen caixes d’estalvi provincials des de la seva direcció-, i els bous de dues potes que pasturen per la catalana terra.

Però, sobre tot, haurien de prohibir els correbous, on també pateixen els toros. Però no, els correbous no els poden prohibir ja què són una tradició catalana. Els toros, prohibits per ser fatxes; però els correbous, permesos per ser de la ceba. A lo meu poble, d’això en diem hipocresia. No sé pas com ho diuen a Barcelona.

Tradició taurina a Catalunya

Aquesta identificació tòpica del toro amb l’Espanya cañí, els pasodobles, la bien pagá i La Noria de Jordi González, oblida, però, la profunda tradició taurina a Catalunya. Grans toreros han estat fills de Catalunya, també importants crítics taurins, ja què a casa nostra l’afició als toros fou massiva, és part de la tradició de molts pobles catalans, i fins i tot tingué repercussions a la nostra història.

Així, per exemple trobem grans toreros catalans, com Pere Ayxelà “Peroy” (1824-1892). Fill de Torredembarra, Peroy va aprendre a torejar a Nimes (França: tota una referència per al toreig) i va importar les maneres típiques de les curses de braus franceses, però les va readaptar i fusionar a l’estil nacional que s’estava creant en aquell moment. Reconegut més per la seva valentia i la seva habilitat que pel seu art, Peroy va triomfar a França, Espanya i sobretot a Amèrica.

També eren catalans els toreros Mario Cabré, qualificat per crítics com el millor torero del segon terç del segle XX, Joaquim Sanz Almenar (1853-1887), Juli Aparici (1865-1897), Rafael Dutrus (1892-1960), Eugeni Ventoldrà Niubó (1895), Carmel Tusquelles Forcen (1893-1967), Manuel Granero (1902-1922), Rafael Ponce Navarro (1912-1972), Jaume Pericas Ripoll (1916), Miquel Baez Espuny (1930), Francesc Barrios i Estelrich (1936), Joaquim Bernadó (1936),  José Mari Manzanares (1953), Josep Bayard Cortés (1858-1906). També trobem crítics taurins de gran volada, a dotzenes.

Aquests mestres del toreig no podien sorgir sense l’existència prèvia d’una gran afició taurina a Catalunya. Només a Barcelona hi hagué tres places de toros: Les Arenes, Monumental, i Barceloneta. La primera d’elles fou “El Torí”, obra de l’arquitecte Josep Fontserè i Domenech, situada a la Barceloneta, on ara hi ha l’edifici corporatiu de Gas Natural.

El toros tingueren repercusions en l’història catalana: les famoses “bullangues” de Barcelona del s.XIX (revoltes populars que acabaven sempre en greus aldarulls) solien tenir com a motiu una “dolenta corrida de toros” i acabaven amb reivindicacions socials. Per exemple, la crema de convents de 1835 s’atribueix –com excusa- a una tarda de toros massa mansos: Van sortir sis toros / que van ser dolents / Això fou la causa / de la crema de convents.

Tornarem a Perpignan

A l’època de Franco els catalans anaven a Perpinyà a respirar una mica de llibertat, comprar llibres prohibits pel règim, veure pelis guarres, i tastar una mica d’esperança.  Aquesta esperança s’ha convertit en un règim nacionalista que ens obligarà a tornar a Perpinyà o Nimes a veure els toros, i anar a València o Saragossa a veure cinema en castellà.

Són les mateixes ànsies de prohibir, els mateixos tics totalitaris, que fa quaranta anys. No m’estranya, ja què la meitat d’aquests que manen ara són fills d’aquells que manaven i prohibien abans.

A mi no m’agrada el llamàntol, però qui vulgui que en mengi amb tota tranquil·litat. L’Administració no ha decidir si puc anar als toros o no, com puc veure el cinema, i si he de pixar en català  o cap per avall. És cosa meva!

Haurem de tornar a Perpignan a respirar una mica de llibertat.

:

Un text anterior sobre el tema: https://mitesimentides.wordpress.com/2010/06/17/andres-calamaro-¡la-vuelta-al-ruedo/

.

Tornar al “diari”

Anar a l’índex de “mites”

.

_____________________________________________________________

Traducción al castellano:

Cataluña, los toros, y el bogavante Juanito

Hace unos días, comí en el Tritón por motivos de trabajo, y en la mesa de al lado vi a un diputado socialista celebrando la próxima prohibición de los toros en Cataluña, mientras se zampaba un bogavante medio vivo, cocinado ligeramente al vapor, sin partir, todavía movía un poco las antenas y las patas en el plato.

Nadie quiere ver cómo se cocina un bogavante –se debe cocinar vivo-, pero la gente se lo zampa con una fruición digna de estudio antropológico. He aquí el destino del bogavante Juanito (para más inri): (Aviso: este vídeo puede herir vuestra sensibilidad gastronómica, no la abráis antes de comida ni tampoco después):

http://www.youtube.com/watch?v=_p-DZrDYITE&feature=related

A este insigne socialista panxacontenta (“bien cebado”), la defensa de los animales se la suda de canto. Como a la mayoría de sus señorías. No prohíben los toros por un legítimo y coherente ideal de defensa de los animales, sino movidos por un oportunismo político lleno de odio y de tópicos, por una especie de venganza tribal despertaferro.

Prohibiendo los toros, nuestros políticos de casta quieren proscribir todo el que huela a español. Como que el bogavante huele a mar snob, pues no lo prohíben en absoluto. Tampoco prohíben las morcillas (tripas de cerdo rellenas de carne triturada y sangre del animal) quizás porque su olor debe de ser familiar a buena parte de nuestros padres de la patria.

Si prohíben los toros, también deberían prohibir el bogavante al vapor, o las morcillas. Y no sólo eso. También prohibir los dromedarios del oasis catalán (como Millet), las vacas sagradas -que hunden cajas de ahorro provinciales desde su presidencia-, y los toros de dos patas que pacen por la catalana tierra.

Pero, sobre todo, deberán prohibir los correbous, donde también sufren los toros. Pero no, los correbous no los prohiben: son una tradición catalana. Los toros, prohibidos por ser fachas; pero los correbous, permitidos por ser de la ceba. En mi pueblo a eso lo llamamos hipocresía. No sé cómo lo dirán en la ciutat.

Tradición taurina de Cataluña

Esta identificación tópica del toro con la España cañí, los pasodobles, la bien pagá y La Noria de Jordi González, olvida, sin embargo, la profunda tradición taurina de Cataluña. Grandes toreros han sido hijos de Cataluña, también importantes críticos taurinos, ya que en nuestra tierra la afición a los toros fue masiva, es parte de la tradición de muchos pueblos catalanes, e incluso tuvo repercusiones a nuestra historia.

Así, por ejemplo encontramos grandes toreros catalanes, como Pere Ayxelà “Peroy” (1824-1892). Hijo de Torredembarra, Peroy aprendió a torear a Nimes (Francia: toda una referencia para el toreo) e importó las maneras típicas de las corridas de toros francesas, pero las readaptó y fusionó al estilo nacional que se estaba creando en aquel momento. Reconocido más por su valentía y su habilidad que por su arte, Peroy triunfó en Francia, España y sobre todo en América.

También eran catalanes los toreros Mario Cabré, calificado por críticos como el mejor torero del segundo tercio del siglo XX, Joaquim Sanz Almenar (1853-1887), Juli Aparici (1865-1897), Rafael Dutrus (1892-1960), Eugeni Ventoldrà Niubó (1895), Carmel Tusquelles Fuerzan (1893-1967), Manuel Granero (1902-1922), Rafael Ponce Navarro (1912-1972), Jaume Pericas Ripoll (1916), Miquel Baez Espuny (1930), Francesc Barrios y Estelrich (1936), Joaquim Bernadó (1936), José Mari Manzanares (1953), Josep Bayard Cortés (1858-1906). También encontramos críticos taurinos de gran importancia, por docenas.

Estos maestros del toreo no podían surgir sin la existencia previa de una gran afición taurina en Cataluña. Sólo en Barcelona hubo tres plazas de toros: Las Arenas, Monumental, y Barceloneta. La primera de ellas fue “El Turín”, obra del arquitecto Josep Fontserè i Domenech, situada a la Barceloneta, donde ahora está el edificio corporativo de Gas Natural.

Los toros incidieron en la historia catalana: las famosas “bullangues” de Barcelona del s.XIX (revueltas populares que acababan siempre en graves incidentes) solían tener como motivo una “mala corrida de toros” y acababan con reivindicaciones sociales. Por ejemplo, la quema de conventos de 1835 se atribuye -como excusa- a una tarde de toros demasiados mansos: Van sortir sis toros / que van ser dolents / Això fou la causa / de la crema de convents. [Salieron seis toros / que fueron malos / Esto fue la causa / de la quema de conventos].

Volveremos a Perpignan

En la época de Franco los catalanes iban a Perpiñán para respirar algo de libertad, comprar libros prohibidos por el régimen, ver pelis guarras, y saborear algo de esperanza. Esa esperanza se ha desvirtuado en un régimen nacionalista que nos obligará a volver a Perpiñán o Nimes para ver los toros, e ir a Valencia o Zaragoza para ver cine en castellano.

Son las mismas ánsias de prohibir, los mismos tics totalitarios, que hace cuarenta años. No me extraña, pues la mitad de estos que mandan ahora son hijos de los que mandaban y prohibían antes.

A  mí no me gusta el bogavante, pero quien quiera que se lo coma con toda tranquilidad. La Administración no tiene que decidir si puedo ir a los toros o no, cómo puedo ver el cine, y si debo mear en catalán o cabeza abajo. Es cosa mía.

Tendremos que volver a Perpignan para respirar algo de libertad.

:

Un texto anterior sobre el tema:  https://mitesimentides.wordpress.com/2010/06/17/andres-calamaro-¡la-vuelta-al-ruedo/

.

Volver al “diario”

Ir al índice de “mitos”

.

Aquesta entrada s'ha publicat en Diari, Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

23 respostes a Catalunya, els toros i el llamàntol Juanito

  1. frodobolson09081981 ha dit:

    ¿Ah, sí? Creía que los catalanes no eran partidarios de ellas, según decía El País. Aunque tampoco me importa mucho que no se puedan escribir libros como Sangre y arena de Blasco Ibáñez cuando la acción sucede en Barcelona.

  2. El Timbaler del Bruc ha dit:

    Las corridas de toros se prohiben en Catalunya solamente por motivos políticos, para exterminar toda la simbología que acompaña a las corridas y que nos liga al resto de España. Más claro se ve cuando sin embargo permitirán el “Corre-bou” para no perder votos en las poco nacionalistas comarcas del Ebre en un alarde de arbitrariedad dictatorial.
    A los nazi-onalistas les importa un huevo el sufrimiento de los animales y si no que prohiban también la caza y la pesca.

  3. Jesús ha dit:

    Bueno, en los toreros se te ha olvidado un tal Finito de Córdoba que es de Sabadell, según algunos figura del toreo.
    Y el lo de prohibir, se podría prohibir también la pesca deportiva o sin muerte como la llaman, porque atravesarle el paladar a un pez con un hierro y sacarlo del agua (al aire donde no puede respirar) colgando por el hierro para hacerse una foto y después meterlo en el agua con la boca roca y las branquias secas, tiene que ser algo muy parecido a la tortura.

    PD muchos de esos peces que se devuelven después de la foto mueren de inanición por no poder comer al tener la boca hecha mixtos o comidos por otros peces que no han “picado” con la mosca, pero como el pescador no lo mata personalmente…

    A mi si me gusta el Bogavante, pero nunca me lo he comido vivo ni al vapor sino con arroz, que al echarlo en agua hirviendo muere instantaneamente

  4. El Timbaler del Bruc ha dit:

    La plaza de toros mas antigua de España es la de Olot. ¿El je,je es ataque de risa por ignorancia?

  5. Jesús ha dit:

    Una pregunta ¿también van a prohibir la fabricación del paté porque cebar a una oca o pato metiéndole un embudo por la garganta y pasando grano a presión hasta que revienta, no se a los políticos, pero a mi si que me parece maltrato animal

  6. mitesimentides ha dit:

    Recomendaciones:

    A) Un excelente texto de el blog “El Principat de Catalunya”:
    http://elprincipatdecatalunya.blogspot.com/2009/12/la-tauromaquia-una-tradicion-catalana.html

    B) Otro texto muy bueno del bolg “Blanco y oro”:
    http://blancoyoro.blogspot.com/2009/11/toreros-catalanes.html

    C) Un último descubrimiento, sin desperdicio, del blog “Al fons esquerra”:
    http://fonsesquerra.wordpress.com/2010/07/27/lo-toro-porta-la-senyera/#comment-86

  7. hector sancho ha dit:

    hola. em dic hector i soc nascut i criat a Alcanar un poble del sud de Catalunya, de les terres de l’ebre. jo he crescut anant a la prova i veient correr los bous pels carrers del meu poble. i m’agradaria discutirli varies de les seves crtitiques a la nova llei. primer la metafora del llamantol (tot i que mai n’he menjat) me pareix poc encertada perque hi ha una clara diferencia entre el llamantol que es cuina per menjar i els bous (els de plaça amb tratjos de torero, banderillas i mort incluida, que no els de carrer)´es maten per diversio.i per la mateixa rao em pareix molt i molt be (i gens incoherent ) que no hagin prohibit els correbous de l’ebre. no sols per ser una tradicio (n’hi ha unes de ben deplorables) si no perque en els correbous no es maten els bous ni sels hi fa cap mal (sempre hi ha algun imbecil amb electroshock que se l’hauria de multar com als sanfermins).jo no soc partidari de cap partit politic, ni dretes ni esquerres perque penso que tots es mouen en base a interesos pero en este cas no se’ls hi pot carregar la responsabilitat a mode d’excusa (nacionalismes exaltats i demes histories…) i no per defensarlos, simplement perque la nova llei ha sorgit d’una ILP (iniciativa legislativa popular) es a dir, la llei ha sigut promoguda per la gent del poble (no tots obviament) pel poble catala. i molts dels que ara criticaran que la ILP se tracta d’una grup reduit de poblacio i etc…. fa uns mesos la defensaven quan es debatia el nou estatut o la llei antitransgenics. aixi que me pareix interessat, partidari i reaccionari parlar de dictadures i falta de llibertat, a mi me pareix que es tot lo contrari. dixem de parlar de les “incoherencies ” de l’altre i miremnos a l’espill!

  8. Josep Lluís ha dit:

    ¿El diputado del PSC en el Tritón no sería, por casualidad, el orondo Joaquim Nadal? Porque a ese me lo encontré yo un día laborable de hace unos años en la marisquería El Peixerot (situada en la Torre de Catalunya, en Barcelona). No sé exactamente qué comió porque me pillaba un par de mesas más allá. De lo que sí puedo dar fe es de que salió con cara de muy satisfecho, a costa del contribuyente, claro.

  9. PereJP ha dit:

    Bona entrada! Jo no sóc pas anti-espanyol, però sí que et reconec que els toros m’aburreixen i els detesto. Sí que crec, també, que igual que el Regne Unit va prohibir la caça de la guineu per ser una tradició cruel, la prohibició dels toros pot respondre a una major sensibilitat envers als animals. També es veritat que les Canáries van prohibir molt abans, 1991, els toros i que allà ho va impulsar el PP.

    El problema sorgeix quan les curses de braus són prohibides i els correbous, basats en la tortura pública de l’animal, no. A més, als correbous se’ls vol blindar i declarar-los ‘festa d’interès nacional’, cosa que té la seva gràcia i conya marinera. Crec que hi ha motius per a que els aficionats als toros a Catalunya es sentin menystinguts si es prohibeix una festa per cruel i l’altre, igual de cruel, es declara ‘festa nacional’. No em quadra.

    Gràcies per la vostra atenció i no oblideu de passar-vos pel meu bloc:
    http://fonsesquerra.wordpress.com

    • Jesús ha dit:

      En canarias se prohibieron antes, pero es que en canarias, en algunas islas no había ni una plaza de toros, ni la tradición que hay en Cataluña, en Canarias No hay ganaderías ni espacio para tenerlas, se tenían que llevar los bichos en barco, cuando llegaban estaban los animalitos que no veas, si una persona (que sabe lo que pasa) se balancea cuando pisa tierra firme después de 2 días en un barco, un toro de 500 kilos llega hecho una sopa y no lo vas a llevar sedado.

  10. blami ha dit:

    Respecte el títol de la foto que encapçala el teu post (“El cordobés Montilla disfruta de los toros y luego los prohíbe en el Parlament.”) puntualitzar què, de fet ell va votar en contra de l’abolició (i no és que el vulgui defensar, eh?)

    • Ryo_ ha dit:

      Bueno, a Madrid també va sorgir una proposta similar i la presidenta va declara els toros “Bien de Interés Cultural”, de manera que ja no es poden abolir a la comunitat de Madrid. Si Montilla realment hagués volgut defensar els toros, hauria pogut fer el mateix. A més, només s’han de veure les imatges del moment en que va terminar la votació on Montilla sonriu d’orella a orella… no em sembla una actitud normal per algú que acaba de predre una votació😛

      • Josep Lluís ha dit:

        Políticamente, Montilla es un rehén de Esquerra Republicana. Sabe que sin su apoyo él no sería presidente de la Generalidad. Por tanto, complace en todo a esa jauría no vaya a ser que le presten sus escaños a CiU (cosa que Artur Mas ya intentó dos veces, sin éxito) y le descabalguen del poder.

        Dicho simple y llanamente: quien gobierna realmente en Cataluña es ERC, un partido minoritario y radical. Así de sencillo.

      • blami ha dit:

        Home, tenint en comptes que per a ell el tema dels toros li va representar una bona cortina de fum per a amagar altres cops d’aquell dia, jo també hagués somrigut😉

  11. Jesús ha dit:

    Hombre Josep Lluis teniendo en cuenta que en Octubre hay elecciones y que todo apunta no las ganará ni haciendo pucherazo, podría haber actuado de otra manera esta vez

    • Josep Lluís ha dit:

      Jesús, los políticos se rigen por las encuestas cocinadas a su gusto por sus propios partidos. Viven, en cierto modo, dentro de un mundo irreal que les fabrican los aduladores y asesores con astronómicos sueldos que llevan alrededor. No perciben directamente las pulsiones de la gente de la calle porque éstas les llegan tamizadas, amortiguadas, interpretadas y maquilladas convenientemente por sus cortesanos. Estoy convencido de que Montilla cree que tiene posibilidades de seguir en la Generalidad, de la misma manera que Rajoy ha depositado confianza ciega en los desacertados pronósticos y sondeos con que viene embaucándole Arriola desde hace años.

      Y, en cierto modo, hacen bien en no fiarse de las encuestas de la calle: según éstas, el PP iba a ganar las Elecciones Generales de 2006, y en las pasadas autonómicas catalanas Ciutadans no iba a sacar ni un sólo escaño.

      Un saludo, Jesús, y gracias por ser seguidor de mi blog. Aprovecho para felicitarte por el tuyo, que es excelente: El bulevar de los impropios, http://elbulevardelosimpropios.blogspot.com/. Lo recomiendo a todos.

      • jesus ha dit:

        Estoy de acuerdo contigo en todo salvo en una cosa, la elecciones generales fueron en 2004 no en 2006, 3 días después de 11M del que me libré por quedarme dormido (desde entonces llegar tarde por la mañana se ha convertido en mi religión) y habría ganado de no ser por “eso” no habría repetido la absoluta, pero habría ganado.
        Aparte de todo Rajoy no me gusta un pelo, pero ahora mismo hay que tirar por lo menos malo, ya que lo bueno no está disponible

      • jesus ha dit:

        por cierto no el Jesús del bulevar de los impropios, yo no tengo blog, aún http://elbulevardelosimpropios.blogspot.com/

  12. Josep Lluís ha dit:

    Tienes toda la razón, Jesús: fue en 2004. Y celebro mucho que te librases y estés entre nosotros.

    Respecto a lo otro, pensé que eras esa persona por la coincidencia del nombre y el estilo de escribir, que es muy similar. Pero sigo recomendando igualmente dicho blog.

    Seguimos viéndonos (leyéndonos, más bien) por aquí. Un saludo

    • Jesús ha dit:

      me gusta bastante el blog de mi tocayo, me he estado buena parte de la noche leyendo, yo también lo recomiendo

  13. Albert ha dit:

    salutacions amic des de Panamà, la terra que em va veure néixer.
    estic a casa donant-li a conèixer als meus amics el teu blog, i no t’imagines quines reaccions: “però si barcelona és una ciutat espanyola”.

  14. Pablot ha dit:

    Los toros no me gustan nada, pero… prohibirlos, ademas de ser una estrategia política, sobre todo es una ley paternalista. Si se quiere acabar con el sufrimiento del animal se le dan derechos a este, no se prohibe algo, hay formas distintas de actuar.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s